Suunta näkyvissä

Näin kesäloman jo siintäessä silmissä voi hetken katsoa taaksepäin ja miettiä mitä alkuvuonna on tapahtunut. Kosila Pubissa olemme rakentaneet omaa tuotekokonaisuuttamme eteenpäin ja toteuttaneet monia kiinnostavia asiakasprojekteja, joista kaikista on myös oppia ammennettavissa tulevaisuuteen.

Kun katsoo vielä vähän avarammin media-alaa ja miettii etenkin alueellisten lehtitalojen kanssa käytyjä keskusteluja sekä sanomalehtien liiton tilaisuuksissa ja medialiiton toimialan strategiatyön antia, voi pitkästä aikaa oikein huojentunein mielin jäädä kesäloman viettoon. Nyt näyttäisi selvästi suunta alueellisten mediatalojen digitaaliseen tulevaisuuteen löytyneen ja pitkään vellonut epävarmuus ja erilaiset pelkotilojen aiheuttamat sekavat kokeilut ovat mielestäni yhdentymässä enemmän saman suuntaisiksi eri puolella Suomea.

Itse koin erityisen eheyttävän hetken Sanomalehtien liiton kevätseminaarissa, kun Shcibstedin Kalle Junqvist veti yhteen verkon maksumallien historian ja nykyhetken tilanteen pohjoismaiden näkökulmasta. Itse olen nähnyt viimeiset vuodet lehtitalojen kokeiluista ja muutoksista maksumallien kanssa melkoisen poukkoilevana, mutta kun ottaa vähän aikaa ja etäisyyttä voi nähdä selvän kehityksen. Ja mikä parasta se tuntuu nyt johtavan johonkin.

Yksi toivomani asia tuntuu saaneen viimeistään tämän vuoden aikana selvästi yhtenevän näkemyksen lehtikentässä. Verkon maksullisuus ja se ettei pelkillä mainostuloilla ole mahdollista rakentaa liiketoimintaa digitaalisessa mediassa alkaa olla onneksi nyt yleisesti hyväksytty asia.

Tietysti pitää muistaa, että kyseessä on evoluutio ja maailma muuttuu erittäin nopeasti eteenpäin. Silti uskaltaisin toivoa, että muutaman vuoden ajan uskaltaisi keskittyä kehittämään lehden digitaalisia ratkaisuja kuluttajalle perustuen kiinnostuksensa yllättävänkin hyvin pitävän näköislehden ja tiukasti maksullisiin kärkisisältöihin ja pienempien uutisten osalta lukemisen määrään perustuvalla hybridimallilla. Toki maksullisuuden säätäminen herkällä kädellä ja kiinnostavien sisältöjen kehittäminen analytiikkaan pohjaten ovat onnistumisen eväät, jos halutaan palvella vaativia lukijoita hyvin.

Marjaana Toimisen ja kumppaneiden laatimaa Media 2030 -raporttia voi suositella kesälukemiseksi kaikille, jotka kokevat median ja oman lehden tulevaisuuden pelottavana ja tuskaisena. Uskon että siihen kannattaa käyttää jopa muutama tunti arvokasta kesälomaa, koska vastapainona voi saada loppu lomalleen sielunrauhaa ja uskoa tulevaisuuteen. Raportista löytyy faktatiedon ja hyvin eri lähteistä koottujen ajatusten ja näkemysten lisäksi konkreettisia työkaluja digitaalisen tulevaisuuden ja strategian pohjaksi. Suosittelen vahvasti.

Mediatalojen myllerrys, konsolidoituminen ja uusien toimintatapojen etsiminen tulee varmasti jatkumaan tulevaisuudessakin. Alkuvuoden aikana on ollut aktiivista liikehdintää alalla ja esimerkiksi Kaleva hakee selvästi uudenlaista asemaa Pohjois-Suomen johtavana mediatalona. Monessa muussakin talossa luodaan tai parhaimmillaan jo toteutetaan tällä hetkellä uutta digitaalisuuteen tähtäävää strategiaa. Toivotan näin kesäloman kynnyksellä onnea, uskoa ja näkemyksellisyyttä kaikille alan toimijoille.

Omien lehtiemme uudistuvien digitaalisten ratkaisujen kanssa pääsemme syksyllä käytännössä näkemään, miten omat ajatuksemme digitaalisesta tulevaisuudesta istuvat lukijoiden ja mainostajien toiveisiin ja tarpeisiin. Kosila Pubin kanssa haluamme myös olla aktiivisesti mukana koko toimialan digitalisaatiossa ja pyrimme omalta osaltamme olemaan apuna luomassa järjestelmiä, joille lehtitalojen digitaalista tulevaisuutta on hyvä rakentaa. Mutta nyt on aika hengähtää hetkeksi ja toivottaa kaikille helteistä heinäkuuta.

Jaakko Sipola
business manager, Kosila Publishing